Subject: FW: Poliitreklaamide läbipaistvuse määruse rakendamisest
From: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
To: "Justiits- ja Digiministeerium" <[email-masked]>
Date: Thu, 28 May 2026 15:16:15 +0300

From: Rika Soopa <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Wednesday, May 27, 2026 11:38 AM
To: Illimar Pärnamägi - JUSTDIGI <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Poliitreklaamide läbipaistvuse määruse rakendamisest

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere,

Sain teie kontakti erakonna peasekretäri Kristo Enn Vaga käest, kelle sõnul 
saaksime teiega üle täpsustada eelmisel sügisel jõustunud EL 
poliitreklaamide läbipaistvuse direktiivi kohta, kuidas seda erakonna 
reklaamides järgmiste RK valimiste kontekstis üheselt ja arusaadavalt 
rakendada.

Alustuseks oleme kokku kogunud oma viimase KOV ja valimiste vahelise 
tegevuse kogemuse pealt näited erinevate tüüpiliste meedialiikide lõikes 
(välimeedia, printreklaam, TV, raadio, otseposti kolm võimalikku varianti). 
Lisatud pdfis on välja toodud, millised märgistuslahendused oleme enda jaoks 
välja töötanud ja millised elemendid lisanud reklaamidele senistest määruse 
rakendamise juhenditest lähtuvalt.

Neile näidetele palume tagasisidet, kas lisatud märgistuslahendused vastavad 
TTJA hinnangul määruse nõuetele ning sobivad kasutamiseks. Kui mõni näide ei 
ole nõuetekohane, palume konkreetselt välja tuua, mis on puudu või mis vajab 
muutmist.

Lisaks, kuna viimaste valimiste kontekstis tuli määrust rakendada vaid 
üksikutes meedialiikides (mis vahetult enne valimisi esmakordselt ilmusid), 
siis nüüd ettevaatavalt RK27 valimistele, leidub oluliselt rohkem ja märksa 
mitmetahulisemaid poliitilise kommunikatsiooni tegevusi kui tavapärane 
print- või TV reklaam, mis potentsiaalselt vajaks määrusele kohandamist. 
Paljude tegevuste puhul tekib alustuseks küsimus, kas seda üldse 
määratletakse poliitreklaamina ning kas sellele peaks määrust kohaldama.

Seega siin all lisan omakorda kümme küsimust, mida paluksime TTJA poolt 
määruse vaates täpsustada.

1. Kas reeglina on TTJA vaates sõna „Poliitreklaam" + QR-kood 
läbipaistvusteateni minimaalselt piisav märgis?

2. Kas ja kui detailselt peab otsepostis olema geograafilise suunamise puhul 
välja toodud suunamise piirkond? Meil on lisatud pdfis 3 võimalikku varianti 
otseposti lahendustest, kus etteantud juhendist lähtuvalt kohaldanud 
lahendused erinevatele formaatidele realistlikus vaates. A5 puhul saaks 
muidugi mahutada kogu teoreetiliselt nõutud info trükisele, aga praktilises 
elus näiteks väiksemale formaadile - näiteks taskukalender A7 - ei mahuks 
reaalselt pikemad lahendused ära ning teatud väikeformaadist alates muutuks 
otsepost üldse poliitreklaami kontekstis ebamõistlikuks, kui 1/4 trükise 
pinnast võtab enda alla disclaimer.

3. Erakonna kandidaat teeb ise ukselt uksele kampaaniat - suhtleb valijatega 
ning jätab oma flaiereid postkastidesse või ukse taha. Kas on tegu „isikliku 
poliitilise kommunikatsiooniga", mis jääb määruse kohaldamisalast välja või 
on tegu ostetud reklaamiga?

Kui kandidaadi eest teevad sama tegevust tema vabatahtlikud kampaania 
abilised, kas see muudaks midagi määruse kohaldamise mõttes?

4. Mõjuisik (influencer) väljendab oma sotsiaalmeedia kontol oma 
maailmavaadet ning jagab erakonda toetavat sisu. Kas see on poliitreklaam ja 
mis hetkest alates muutub sotsiaalmeedias postitav inimene mõjuisikuks?

5. Autode küljele kleebitud kandidaadi reklaami puhul 3 näidet:

1) kandidaadi enda isiklik auto,

2) kampaania vabatahtlike või kandidaadi sõbra auto,

3) renditud kampaaniabuss

Kas ja kuidas need reklaamiliigid vajavad märgistust ja millises ulatuses?

6. SMS-id ja sõnumirakenduste kampaaniad (nt erakonna saadetud SMS 
toetajatele või laiemale nimekirjale). Kuidas mahutada märgistus 160 
tähemärki sisaldavasse sõnumisse?

7. Kolmanda osapoole tehtud reklaam (nt MTÜ, ametiühing või ettevõte teeb 
reklaami, mis toetab kandidaati ilma erakonnaga kooskõlastamata). Kuidas 
selline tegevus suhestub läbipaistvusmääruse kontekstiga?

8. Sponsorlus ja koostöö. Juhul kui erakond on spordivõistluse või 
kultuurisündmuse sponsor (st toetab ürituse korraldajat rahaliselt nagu 
ülejäänud sponsorid), mis tähendab et erakonda kajastatakse samaväärselt 
koos teiste sponsoritega erinevates ürituse reklaamides ja üritusel kohapeal 
(näiteks erakonna logo kuvatakse koos teiste sponsorite logodega intervjuu 
seinal või reklaambänneril raja ääres; raadioreklaami lõpus mainitakse kõik 
sponsorite nimed audios; printreklaami allääres on toodud sponsorite 
logod) - siis kas see on poliitreklaam ja kuidas määrust peaks TTJA vaates 
sellises tegevuses kohaldama?

9. Toetuse kogumise üleskutsed (annetuste kogumine erakonnale). Kas „Anneta 
Reformierakonnale" sisuline reklaam loetakse poliitreklaamiks, kui see ei 
sisalda valimiskampaania sõnumeid ega käsitle maailmavaatelisi sõnumeid?

10. TV- ja raadiomängud. Kui raadio- või telekanaliga on kokku lepitud 
erakonna poolt tasutud raadio/TV-mäng, kus olemasoleva raadio/TV-saate sees 
viiakse läbi x minutit poliitilist arutelu, mida viivad läbi saatejuhid ise 
(erakonna esindajaid stuudios ei ole), kas selline tasustatud poliitiline 
sisu on poliitreklaam määruse mõttes? Kui jah, siis kuidas määrust tuleks 
kohaldada?  Mängu paketiga käib kaasas ka saatejuhtide poolne eelreklaam ja 
nn poliitilise mängu mainimine varasemates saadetes.

Tervitustega,

Rika Soopa

Kampaaniajuht

Reformierakond

5620 7074